Får nettsider utdelt en score av Google som indikerer hvor høyt – eller lavt – nettsiden vil rangere i søk? Mange har lenge ansett Page Rank, også kjent som Site Rank, som en kontroversiell del av søkemotoroptimalisering, med mange motstridende oppfatninger.
Vi vet at PageRank (PR), oppkalt etter Googles grunnlegger Larry Page, var søkemotorens aller første algoritme. Algoritmen ga nettsider en score fra 1-10 basert på hvor viktige Google anså dem å være.
Googles massive lekkasje tidligere i år bekreftet for alle som arbeider med SEO det vi mistenkte: Page Rank er fortsatt svært relevant innenfor Googles rangeringsfunksjoner.
Denne artikkelen undersøker hva Page Rank er i 2024 og hva man kan gjøre for å forbedre nettsidens rangering.
Hva er Page Rank?
Google-grunnleggerne Sergey Brin og Larry Page utviklet PageRank under sin tid på Stanford University i 1996. Deres akademiske artikkel The PageRank Citation Ranking: Bringing Order to the Web ble publisert i 1998 og ble selve grunnlaget for Googles søkemotor, samt opprinnelsen til det vi i dag kjenner som søkemotoroptimalisering (SEO).
Den gang da: Tidligere kunne man enkelt bruke Google Toolbar for å se scoren til nettsiden man besøkte, som vist på bildet nedenfor.
Boblediagrammet nedenfor viser hvordan den opprinnelige algoritmen fungerte. Her ble lenkebygging nesten utelukkende brukt som rangeringsfaktor. Boblene representerer ulike nettsider, og strekene representerer lenker. Størrelsen på boblene og prosentverdien representerer nettsidens score.
Den opprinnelige definisjonen av PageRank for nettside u, PR(U), var definert som:
Bu representerer settet av alle nettsider som lenker til nettside u. PR(v) er Page Rank-verdien til nettside v og L(v) er antallet utgående lenker fra nettside v.
Den opprinnelige Page Rank-verdien til en nettside var derfor basert på:
- Antall innkommende lenker.
- Page Ranken til nettsidene der lenkene kommer fra.
- Antall nettsider disse nettsidene har utgående lenker til.
Hva vi vet om Google Page Rank anno 2024
Under tidenes største Google-lekkasje tidligere i år, ble “toolbarPageRank” igjen referert til. Vi kan derfor være ganske sikre på at Page Rank fortsatt er svært relevant i Googles rangeringsalgoritmer, til tross for at Google har hevdet at de ikke lenger benytter noen autoritetsscore.
Å sjekke denne scoren har derimot blitt langt vanskeligere i de senere årene. Det kan imidlertid tenkes at rangeringsfaktorene til Google er sterkt tilknyttet scorer for domeneautoritet, som man enkelt kan sjekke for alle nettsider.
Lekkasjen avslører flere interessante detaljer om Googles bruk av Page Rank. Blant annet er det helt nytt for de fleste at søkemotoren benytter seg av hele syv ulike former for Page Rank. Dette gjelder for eksempel “PageRank_NS” (Nearest Seed), en modifisert versjon av den tradisjonelle PageRank-algoritmen som hjelper Google med å vurdere relevansen til nettsider.
Lekkasjen gir oss flere pekepinner på hvordan scoren kan økes
- Google bruker en språkmodell (PageQuality, PQ) for å estimere innsatsen bak innhold på nett. Dette inkluderer blant annet bruken av verktøy, bilder, videoer, grafer og ikke minst unik informasjon. Det er sannsynlig at Google bruker teknologi for å oppdage AI-generert innhold, som bør brukes lite og forsiktig av hensyn til SEO. Se EEAT-tips for å skape innhold som rangerer høyt på Google.
- Google bruker flere systemer, inkludert SegIndexer og TeraGoogle, for å prioritere nettsider med hyppige oppdateringer og som ofte publiserer nytt innhold.
- Såkalte ‘giftige tilbakekoblinger’ kan skade rangeringen til en nettside. Bruk Google Search Console for å fjerne disse.
- Sider som presterer dårlig påvirker hele nettstedets ytelse og rangering. Nettstedets overordnede kvalitet, PageRank og rangering kan øke dersom slike sider fjernes.
- Lenkebygging var og forblir en helt sentral del av Googles rangeringssystem og søkemotoroptimalisering. Lekkasjen viser også at søkemotoren bruker et system som kategoriserer lenker etter kvalitet.
Relaterte innsikter
Byrå eller In-House: Hvorfor velge SEO byråer?
Gode grunner til å vurdere samarbeid med et SEO byrå fremfor å etablere interne SEO-team.
Søkeordoptimalisering: Norge baner vei for SEO-bransjens nyvinninger
Vi utforsker noen av de bemerkelsesverdige prestasjonene som har kommet fra SEO-landskapet i Norge.
Hvordan måle suksessen til ditt SEO-byrå
SEO-arbeid kan måles gjennom kvantitative og kvalitative indikatorer. Her er noen av metodene du kan bruke.