Leadsgenerering
Leadsgenerering, eller innhenting av kundeemner, handler om teknikker og tiltak som utføres for å skape salgsinteresse. Et lead defineres gjerne som en bedrift eller person som har vist interesse for det du har å tilby. All digital markedsføring kan føre til leadsgenerering, men målrettede kampanjer mot spesifikke målgrupper kan ofte føre til flest leads av høy kvalitet.
Generering av leads handler om å tiltrekke seg interesse fra potensielle kunder for å deretter konvertere dem til kunder. Ofte handler det i digital markedsføring om å skape interesserte kundeprospekter. Disse sendes deretter gjerne til en salgsavdeling for oppfølging med formål om å lande et salg. Innen SoMe-markedsføring kan det opprettes egne kampanjer for å innhente leads. Dette gjøres ved at interesserte legger igjen sin kontaktinformasjon direkte i annonsen som vises. En fordel med slik leadsgenerering er at budskapet kan være svært målrettet og tilpasset mot et enkelt segment, som igjen kan føre til leads med stort kundepotensial.
Andre metoder for leadsgenerering kan eksempelvis være gjennom skjemaer på eget nettsted. En vanlig strategi i digital markedsføring er å tilby verdifullt innhold til potensielle kunder i bytte mot deres kontaktinformasjon. Dette kan være et dokument, en rapport, en e-bok eller annet innhold som kan være relevant og interessant for målgruppen. Når en nettsidebesøkende ønsker å laste ned dette innholdet, vil de bli bedt om å legge igjen sin kontaktinformasjon. Dette kan gjøres ved å fylle ut et skjema eller ved å klikke på en knapp som fører til en side der besøkende kan oppgi sine opplysninger. Når besøkende har lagt igjen sin kontaktinformasjon, blir de en del av bedriftens leads.
Andre eksempler kan være arrangering av webinarer, innløsing av kuponger eller via epostmarkedsføring. Ethvert tiltak der salgsinteresserte legger inn sin kontaktinformasjon. I mange bedrifter blir leads registrert i et CRM-system, som er et verktøy for å administrere kundeforhold. Etter at leadet er registrert, blir det tildelt en kundeansvarlig fra salgsavdelingen for å følge opp videre.