Slik bruker SEO byrå kunstig intelligens

Kunstig intelligens, AI og KI – ja, jeg blir også lei av alt snakket om dette den siste tiden. Men AI har kommet for å bli, og SEO-byrå og eksperter som ikke henger med, faller av og blir irrelevante. AI gir oss enorme muligheter innen digital markedsføring og brukes daglig av de fleste byrå i 2024, inkludert vårt SEO-byrå.

Men er det en god idé å bruke kunstig intelligens til søkemotormarkedsføring? Og hvordan gjøres dette?

AI og SEO: Fremtidens søkemotoroptimalisering

Et enkelt søk i Google Trends (Google Søketrender) viser hvordan fokuset på AI virkelig har eksplodert:

Søk etter kunstig intelligens AI

Google og Bing har begge implementert AI i sine søkemotorer og algoritmer. Google bruker RankBrain og Search Generative Experiences (SGE) til å levere mer personlige søkeresultater. Bing integrerer avanserte AI-modeller for å forbedre presisjonen og kontekstforståelsen i sin søkemotor.

Jobben til SEO-byrå og spesialister krever at de alltid tilpasser seg de kontinuerlige endringene i søkemotorens algoritmer. Disse drives nå i økende grad av kunstig intelligens. I tillegg til å overvåke nye AI-endringer hos søkemotorene, kan digitale markedsførere dra stor nytte av AI for å styrke deres søkemotoroptimalisering.

3890 fagpersoner i SEO-bransjen deltok i Search Engine Journals tredje årlige State Of SEO-undersøkelse. Svarene deres viser hvordan SEO-bransjen tilpasser seg AI:

Hvor mye har introduksjonen av AI påvirket din SEO-strategi så langt?

Ikke i det hele tatt
18.5%
Noe
57.2%
Betydelig
24.3%

Mener du at AI og/eller maskinlæring vil skade eller hjelpe bedriften din i år?

Hjelpe mye
31.8%
Hjelpe litt
40.6%
Verken hjelpe eller skade
9.6%
Skade litt
12.1%
Skade mye
5.9%

Hva SEO byrå IKKE bruker AI til

Som en SEO-spesialist som har arbeidet med søkemotoroptimalisering siden 2010, forstod jeg raskt at AI ble en gamechanger i SEO-verdenen. Jeg bruker selv kunstig intelligens til det meste innen digital markedsføring, men har også merket meg at det er enkelte aspekter av søkemotoroptimalisering som AI absolutt ikke bør brukes til.

Kanskje den aller største fallgruven ved bruk av kunstig intelligens til søkemotoroptimalisering er innholdsproduksjon. Her bør man være utrolig forsiktig – og nå skal jeg fortelle deg hvorfor.

Straffer Google AI-generert innhold? Nei, ikke direkte. Men…

Gjentatte ganger over de senere årene har Google lagt vekt på viktigheten av innhold som er:

  1. Originalt
  2. Av høy kvalitet
  3. Troverdig

Og la oss være ærlige: ChatGPT produserer per i dag ikke høykvalitetsinnhold. Om denne artikkelen var produsert av AI, er jeg sikker på at både du og Googles algoritmer relativt lett kunne oppdaget det.

Med Googles retningslinjer for E-E-A-T, som etter hvert har blitt en svært viktig del av SEO, presterer AI svært dårlig og er ute av stand til å følge disse viktige SEO-komponentene.

LES MER: Hva er E-A-A-T?

Videre er det fristende å stole blindt på AI for å finne søkeord og generere søkeordanalyser. Men AI benytter seg utelukkende av historiske data og mangler evnen til å fange opp nye trender og endringer. Dessuten presterer AI svært dårlig når det gjelder å finne forslag til søkeord, og SEO-byråer unngår derfor å bruke kunstig intelligens til søkeordanalyser. Her vil verktøy som Google Keyword Planner og Google Trends fremdeles være helt avgjørende for søkemotoroptimalisering.

I september frarådet også Googles John Mueller bruk av AI til å produsere ALT-tekster for SEO.

Byrå tips: Hvordan bruke kunstig intelligens

  • Korrektur: AI kan brukes til å korrekturlese SEO-innhold for å sikre at det er grammatisk korrekt og fritt for stavefeil.
  • Nyhetsbrev: AI kan være nyttig til å skrive og komme med ideer til nyhetsbrev.
  • Ideer: AI kan generere ideer til nytt innhold på nettsiden, forslag til temaer for nyhetsbrev og hjelpe med ideer til nye kampanjer og strategier.
  • Metadata: AI er god på å skrive metatitler og metabeskrivelser, noe som kan forbedre klikkfrekvensen (CTR) og SERP-rangeringen.
  • Teknisk SEO: AI kan automatisere opprettelsen av schema markups og generere hreflang-tags. Dette gjør det enklere å implementere tekniske SEO-tiltak uten manuelle feil.
  • Oppsummeringer: AI kan lage konsise og informative sammendrag av tekster, enten du skal publisere eget innhold eller ønsker sammendrag fra ekspertartikler, bøker eller annet.

Alt i alt er AI foreløpig ikke i stand til å erstatte verken SEO-byrå eller spesialister. Men AI endrer i stor grad hvordan søkemotoroptimalisering utføres. Mens AI effektivt kan automatisere mange tidkrevende oppgaver, kreves det fortsatt menneskelig innsikt for å gjennomføre en SEO som virkelig gir resultater.

Relaterte artikler

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen