SoMe-Markedsføring
Markedsføring i sosiale medier, eller SMM ("Social Media Marketing"), har aldri vært viktigere enn i dag. Nærmere 9 av 10 nordmenn er aktive på sosiale medier. Enhver virksomhet kan nå sin målgruppe effektivt og enkelt via annonsering i sosiale medier.
Markedsføring i sosiale medier omfatter betalt annonsering via sosiale medier. Dette kan dreie seg om annonser på Facebook og Instagram som settes opp via Meta Business Suite, eller Twitter, TikTok, Snapchat og andre kanaler. For bedrifter som primært driver med B2B-salg kan annonsering via LinkedIn Campaign Manager være mest hensiktsmessig. Det kan derfor være lurt å gjennomføre en analyse for å se hvilke medier din målgruppe er mest aktiv på.
Den kanskje største fordelen med SoMe-markedsføring er muligheten for å drive svært målrettet markedsføring mot din målgruppe. Facebook og LinkedIn lar deg for eksempel tilspisse ditt budskap mot enkelte arbeidsroller, firmanavn og/eller lokalisering. Dette er en svært verdifull metode for digital markedsføring som gjør det mulig å annonsere svært detaljert mot et spesifikt segment. Selger du eksempelvis tannlegeutstyr til bedrifter, kan annonsene dine her rettes spesifikt mot ansatte i tannklinikker. Ønsker du at annonsene dine kun skal vises for de største bedriftene i ditt lokalområde, kan også dette gjøres via slik målrettet annonsering.
Hovedhensikten med markedsføring i sosiale medier er å nå din målgruppe der de er. Det kan derfor være lurt å gjøre seg noen tanker om hvem man ønsker å nå og deretter tilpasse budskapet i annonsene basert på dette. Du kan også ha flere ulike kampanjer rettet mot ulike målgrupper med målrettede budskap til dem du ønsker å nå.
Det finnes en rekke ulike former for SoMe-markedsføring basert på hva en ønsker å oppnå. Annonser kan opprettes med formål om å innhente flere kundeemner (leads). Da kan såkalte leadsannonser benyttes via eksempelvis LinkedIn eller Facebook, som lar kunden fylle inn sin kontaktinformasjon direkte i annonsen. Annonser kan også opprettes for å drive trafikk inn mot eget nettsted eller med formål om å øke antall følgere.