Søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering, som på engelsk er kjent som "Search Engine Optimization" (SEO), innebærer en rekke tiltak, strategier og metoder som bidrar til å forbedre rangeringen til et nettsted i søkeresultatene. På norsk refererer vi også til dette som søkeoptimalisering eller søkeordoptimalisering.
SØKEMOTOROPTIMALISERING
Nærmere 100% av den norske befolkningen er internettbrukere. I en verden som er mer og mer drevet av internett er SEO en essensiell del av markedsføring.
LOKAL SEO
En effektiv lokal SEO vil gjøre ditt nettsted og tjenestene du tilbyr synlig på førstesiden blant søkeresultatene i ditt område. Les mer om lokal Oslo SEO.
NASJONAL SEO
Dersom du henvender deg til en målgruppe som omfatter et helt land, benyttes teknikker som gjør deg synlig i søk uavhengig av lokalisering.
TRE TYPER SEO
Det finnes i hovedsak tre typer SEO:
- On-site (på hjemmesiden)
- Off-site (alle eksterne sider som linker til hjemmesiden)
- Teknisk SEO (optimalisering av servere, koder og strukturerte data på hjemmesiden)
On-Site Optimalisering
On-site optimalisering handler om synlige endringer som gjøres på en hjemmeside med formål om å dukke opp høyere i søk på søkemotorer som Google og Bing. Dette kan blant annet handle om “tags” og “categories” for blogginnlegg og antall relevante søkeord i teksten. Optimalisering som skjer on-site, i motsetning fra teknisk søkemotoroptimalisering, handler om de synlige delene av nettstedet.
Off-Site Optimalisering
Søkemotoroptimalisering som gjøres på eksterne sider kalles off-site. Dette er sider som linker til ditt nettsted og dermed hjelper den å nå høyere i søkemotorer for valgte søkeord. SEO-teknikker bør blant annet tas i bruk i plattformer på sosiale medier, eksterne blogger og bedriftsoppføringer. Din hjemmesides SEO påvirkes ikke bare av antallet sider som linker til nettstedet (lenkebygging), men av innholdet og rangeringen til disse eksterne sidene.
Analyser & Rapporter
Arbeidet vi utfører med Søkemotoroptimalisering gir ofte store resultater og vi holder våre kunder løpende orientert på utviklingen for deres nettsted. Vi benytter såkalte “keyword reports”, eller søkeordrapporter, som vi regelmessig produserer for våre kunder slik at de enkelt kan følge med på rangeringen i søkemotorer for sitt nettsted. SEO er et tidskrevende og mer langsomt prosjekt enn eksempelvis søkemotormarkedsføring (SEM). Dersom lite har blitt gjort tidligere vil derimot store resultater bli synlige relativt raskt.