Logo for Andersen SEO Tjenester i Oslo
Annonsering på Google med søkemotormarkedsføring

Søkemotormarkedsføring

Søkemotormarkedsføring eller søkemotorannonsering, som på engelsk kalles “Search Engine Marketing” (SEM), omfatter såkalte PPC-annonser (“pay-per-click”) i søkemotorer. Den klart viktigste søkemotoren i Norge er Google, etterfulgt av Bing. Mindre søkemotorer er Yahoo og norske Kvasir.



Du har kanskje lagt merke til betalte annonser øverst i søkeresultatene når du foretar søk på Google. Dette er søkemotormarkedsføring satt opp via Google Ads. En lignende tjeneste for Bing er Microsoft Advertising. Disse to kombinert fører til en drastisk økning i antall besøkende på nettstedet som annonseres. Dette er såkalte betalte plasseringer, altså i motsetning til søkemotoroptimalisering (SEO) som tar sikte på å jobbe seg til en høy plassering i søk.

Om en har gjort lite arbeid med SEO fra før, kan søkemotormarkedsføring være en viktig motor for å gjøre nettstedet mer kjent, øke nettsidebesøk, samt innhente flere kunder. Dette er en betydelig raskere måte å oppnå store resultater enn det mer langsomme arbeidet som SEO ofte innebærer. Forskjellen er at ved SEO dukker man opp “organisk” blant søkeresultatene og dermed ikke betaler for nettsidebesøk.

SEM-KAMPANJER

Når vi setter opp en kampanje for søkemotormarkedsføring, ikke ulikt SEO, ser vi på hva slags søkeord og setninger kunden ønsker å vises for. Selger du f.eks. sjømat i Sandefjord, vil naturlige valg kanskje være ord og setninger som “sjømat Sandefjord” eller “fiskeforretning”. Kjernen her er å finne ut hva dine potensielle kunder søker etter. Vi gjennomfører deretter en analyse for å se antall søk per måned på de ulike forslagene og setter opp en kampanje for søkeord som er aktuelle.

Søkemotormarkedsføring er en relativt enkel og rask måte å oppnå resultater på, men jobben er ikke gjort etter oppsett. Det er viktig at SEM-kampanjer følges opp og håndteres av mange grunner. Enkelte ganger kan man betale for å dukke opp for irrelevante søkeord, som deretter må ageres på og registreres som “negative søkeord”. Markedet kan også endres, som gjør at annonser over natten koster betydelig mer, eller at valgte søkeord over tid blir mindre aktuelle.

Andersen SEO Tjenester tilbyr digitale markedsførere med sertifisering i Google Ads samt lang erfaring og ekspertise innen søkemotormarkedsføring.

Hvorfor benytte søkemotormarkedsføring PPC Ads
Skroll til toppen