Metadata har lenge vært en sentral del av søkemotoroptimalisering. Optimalisering av metadata hjelper søkemotorer med å forstå, indeksere og presentere nettstedets innhold i søkeresultatene. Metadata, som inkluderer metatitler og metabeskrivelser, vises også når lenker deles i sosiale medier. Derfor utgjør nettstedets metadata ofte det første inntrykket for flertallet av besøkende på nettsiden. Her ser du hvordan metadata spiller en rolle i SEO, og får tips om hvordan du best kan skrive metatitler og metabeskrivelser.
Hva er metadata?
Metadata er informasjon som gir en forklaring eller beskrivelse av andre dataelementer. Innen søkemotoroptimalisering refererer det oftest til metatitler, metabeskrivelser og overskriftstagger. På en søkeresultatside (SERP), vil metadata se slik ut:
Disse ble i en årrekke ansett som helt essensielle for SEO, men har siden mistet noe av effekten. Faktisk er det flere år siden metatitler og metabeskrivelser hadde en avgjørende rolle som rangeringsfaktor. Likevel er optimalisering av metadata fortsatt en sentral faktor innen SEO. Denne optimaliseringen blir nesten unisont anbefalt av SEO-eksperter og er også støttet av Google selv i deres SEO Starter Guide.
Så hvorfor anbefales optimalisering av disse selv om de ikke har direkte innvirkning på SEO? Jo, fordi de har en betydelig indirekte påvirkning. Ved å forbedre klikkfrekvensen (CTR) kan optimalisering av metadata bidra til å vekke interesse for nettstedet og hjelpe det med å skille seg ut blant konkurrentene.
Metatitler
Metatitler, også kjent som “meta titles” eller “title tags” på engelsk, er HTML-tags som refererer til nettsidens tittel slik den vises i søkemotorer eller sosiale medier. En metatittel bør være informativ, relevant for innholdet på siden, og inneholde nøkkelord som er relevante. Den bør være kort og beskrivende for å tiltrekke seg besøkende og gi dem en idé om hva de kan forvente å finne på nettsiden. Det er viktig å holde metatitlene korte slik at hele tittelen vil være synlig. Generelt sett vil overskrifter med under 60 tegn være synlige.
Metabeskrivelser
En metabeskrivelse er en HTML-tag som gir en beskrivelse av innholdet på en nettside. Den vises vanligvis i søkeresultatene under tittelen og URL-en. Metabeskrivelsen gir mulighet for å gi en kort oppsummering av hva siden handler om, og den kan være nyttig for å tiltrekke seg brukernes oppmerksomhet og øke sjansene for at de klikker på nettsiden. Vi anbefaler at metabeskrivelser inneholder maksimalt 155 tegn og at nøkkelord inkluderes i teksten. Metabeskrivelsen bør være informativ, tiltalende og oppmuntrende for besøk på nettsiden, samtidig som den samsvarer med innholdet på nettsiden.
"En god metabeskrivelse er kort, unik for én spesifikk side, og inneholder de mest relevante punktene på siden."
Googles SEO Starter Guide
Til tross for at Google anbefaler bruk av optimaliserte metabeskrivelser så har de gjort det klart at disse ikke har noen direkte påvirkning på SEO:
"Metabeskrivelser kan brukes for utdrag på søkeresultater, så hvis du ikke spesifiserer noe (...), må vi finne ut av det selv. Det påvirker imidlertid ikke rangeringen."
John Doe, Search Relations Team Lead hos Google
Til tross for dette har en rekke studier, blant annet av Backlinko i 2023, vist at nettsider med metabeskrivelser oppnår flere klikk i søkemotorer:
Overskriftstagger
Overskriftstagger, også kjent som tittelkoder, refererer til HTML-kodene som brukes til å definere overskrifter på en nettside. Overskriftstagger har vært på topp ti-lister over rangeringsfaktorer i mange tiår. Men hvis du ser på dagens søkeresultatsider (SERPs), vil du raskt se at det ikke lenger er tilfelle. Disse taggene er viktige for å strukturere innholdet på en nettside hierarkisk og gjøre det mer leservennlig. De vanligste overskriftstaggene er <h1>, <h2> og <h3>, hvor <h1> er det høyeste nivået av overskrift og <h6> er den laveste. Bruken av overskriftstagger bidrar til å organisere innholdet og gir informasjon til søkemotorer om strukturen og hierarkiet til innholdet. Søkemotorer bruker dette og annen metadata til å bedre forstå og vurdere innholdet på nettsiden.
SE OGSÅ: Hva er et SEO byrå?
I videoen nedenfor forklarer John Mueller hos Google hvorfor nøkkelord i overskrifter ikke nødvendigvis får siden til å rangere bedre, men hvordan overskrifter likevel er viktige.
Relaterte artikler
Byrå eller In-House: Hvorfor velge SEO byråer?
Gode grunner til å vurdere samarbeid med et SEO byrå fremfor å etablere interne SEO-team.
Hvordan lykkes med Google Ads i 2024
Våre beste Google Ads-annonser gjennom tidene – vi viser deg hvordan du lager annonser som virkelig konverterer.
Lenkebygging for SEO: Øk nettstedets rangering med tilbakekoblinger
Innen søkemotoroptimalisering er lenkebygging et begrep som brukes om å skaffe seg lenker fra andre nettsteder.