SEO i 2023: 4 endringer til Googles algoritmer

Søkemotoroptimalisering (SEO) er i konstant endring som følge av algoritme-endringer hos søkemotorer. Google alene oppdaterer sine søkealgoritmer mer enn 500 ganger hvert år. De fleste av disse oppdateringene er relativt små og spiller liten rolle for hvordan SEO gjennomføres. I blant kommer også større endringer i algoritmene som krever at metoder og teknikker for søkemotoroptimalisering oppdateres. I denne artikkelen ser vi nærmere på de største algoritme-endringene den siste tiden – og hvordan disse påvirker SEO.

2021 Page Experience Update


I mai 2020 la hovedkvarteret til Google ut sin masterplan for utrullingen av 2021 Page Experience. Denne store oppdateringen til algoritmene inkluderte tre nye faktorer til søkealgoritmene, kjent som Core Web Vitals, og har som hensikt å måle brukeropplevelse. Det er ikke ofte Google kunngjør store endringer i algoritmene sine, så det er alltid lurt å følge med på disse oppdateringene da de sannsynligvis vil påvirke de fleste nettsteder.

De tre målesignalene som ble introdusert var:

  1. Lastehastighet: Hvor raskt nettsiden laster.
  2. Interaktivitet: Hvor lang tid det tar for en side å respondere på brukerinteraksjoner.
  3. Visuell stabilitet: Hvor visuelt stabil nettsiden er mens den laster.

2021 Link Spam Update


Denne massive oppdateringen påvirker SEO på flere måter og ble kunngjort av Google i juli 2021. Den inkluderte viktige nye retningslinjer for lenkebygging. Oppdateringen rettet seg mot nettsteder med store mengder tilknyttede lenker som ikke gjorde det klart for Google at disse var kommersielle lenker via rel-tagger. Denne oppdateringen rettet seg også mot blogger og nettsteder som brukte gjesteinnlegg for å bygge tilbakekoblinger. For nettsteder med store mengder inngående lenker ble disse lenkene gjort verdiløse, noe som betyr at de ikke lenger ga noen fordeler for rangering. Google gjorde det klart at tilknyttede eller betalte lenker må merkes ved å bruke rel=sponsored eller rel=nofollow tagger.

July 2021 Core Update


Denne oppdateringen ble ferdig utrullet 13. juli 2021 og fokuserte primært på å vurdere nettsteder etter følgende fem faktorer:

  1. Innholdskvalitet: Hvor bra er nettstedets innhold?
  2. Relevans: Er innholdet på nettsiden relevant for søket som er utført?
  3. Ekspertise: Hvorfor skal man stole på deg?
  4. Autoritet: Hvor mye autoritet har du på emnet?
  5. Design: Hvordan ser webdesignet ditt ut?

Noen nettsteder som opplevde en økning i rangering etter denne oppdateringen inkluderer nettsteder innenfor bransjer som nettbutikker, spill, kunst og underholdning. Bransjer som så en nedgang i rangeringen inkluderte jus, næringsliv og myndigheter. Dette var bare en av flere oppdateringer som hadde som mål å fremheve betydningen av E-A-T for SEO: Ekspertise, autoritet og troverdighet. E-A-T nevnes også hele 129 ganger i Googles Quality Raters Guideline

May 2022 Core Update


I denne oppdateringen som ble lansert 25. mai 2022, fikk bruken av useriøse SEO-byråer igjen en stor konsekvens. Denne gangen ble nettsteder som i stor grad brukte innhold skapt automatisk gjennom kunstig intelligens (A.I.) påvirket. Noen sider ble også fjernet helt fra søkeresultatene. Mindre nettsteder med originalt innhold og innhold av høy kvalitet fikk en boost. Nettsteder med mindre relevans og merkevareautoritet opplevde en nedgang i rangeringen. Relevant og unikt innhold fikk ytterligere en boost gjennom 2022 Helpful Content Update, som straffet nettsteder med innhold laget for søkemotorer og ikke for mennesker.

Hvordan holde seg oppdatert


Google er hemmelighetsfulle om sine rangeringsalgoritmer. Det gis som regel heller ikke forhåndsvarsler om kommende endringer. Det er derimot nettsteder som SEO-byråer og digitale markedsførere bør regelmessig besøke for å få med seg siste nytt om algoritme-endringer. Det kan for eksempel lønne seg å bokmerke denne siden for å følge med på utviklingen.

Vi anbefaler også å holde seg oppdatert på disse sidene for siste endringer som påvirker SEO:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen