10 viktigste SEO-faktorer i 2023

SEO endres jevnlig i takt med kontinuerlige endringer i Google’s rangering av søkeresultater. Bare i 2020 gjorde Google 4,500 endringer til sine søkealgoritmer. På grunn av Googles hemmelighold, er det vanskelig å finne ut de eksakte faktorene til Googles algoritmer. Heldigvis finnes det bransjeledere innen SEO som jevnlig publiserer sine funn. Med denne informasjonen kan du få en kunnskap om faktorene Google bruker for å rangere nettsteder nå. Her er en liste over de viktigste SEO-faktorene akkurat nå.

10 kritiske faktorer for SEO

Eric Schmidt, tidligere administrerende direktør for Google, uttalte i 2007 at Google benytter seg av 200 faktorer for å vurdere og rangere nettsteder. I dag er det godt over 200 faktorer, der de viktigste anses å være:

  • Antall direkte besøk på nettstedet. Refererer til trafikk som kommer til nettstedet ved at brukeren skriver inn nettadressen direkte i nettleseren.
  • Brukerengasjement. Dette inkluderer tid på nettstedet, sidevisninger per økt og bounce-rate.
  • Klikkfrekvens (click-through-rate). Refererer til hvor ofte en bruker klikker på en lenke til ditt nettsted i forhold til antall ganger lenken vises i søkeresultatene.
  • Antall og kvalitet på tilbakekoblinger. Google vurderer antall og kvalitet på tilbakekoblinger når de bestemmer nettstedets autoritet og relevans for visse søkeord.
  • Innholdsrelevans og nøkkelord. Relevant innhold og korrekt bruk av nøkkelord er to svært sentrale faktorer innen SEO.
  • HTTPS-sikkerhetssertifikat. Google verdsetter brukerens sikkerhet og har derfor begynt å prioritere HTTPS-sikrede nettsteder i sine rangeringer.
  • Lastehastighet. Nettstedets lastehastighet har en betydelig innvirkning på SEO-rangering.
  • Merkevarestyrke. Et sterkt merkenavn kan bidra til å øke trafikken til et nettsted og forbedre søkemotorrangeringer.
  • Skriftstørrelse. Antageligvis vil folk oppleve større skriftstørrelser og overskrifter som mer lesbare, og dette vil føre til høyere engasjement.
  • Bruk av bilder. Lær mer om hvordan bilder påvirker SEO.

Google E-A-T

Googles E-A-T ble først en betydelig faktor i Googles rangering etter 2018 Medic Update. Siden da har betydningen av E-A-T blitt fremhevet i mange større endringer i Googles algoritmer, inkludert July 2021 Core Update. E-A-T står for ekspertise, autoritet og troverdighet, og dette er viktige faktorer som Google bruker i 2023 for å vurdere kvaliteten og innholdet på et nettsted.

  • Ekspertise: Ekspertise refererer til ferdighetene og kunnskapene til en person eller organisasjon som publiserer innholdet på nettstedet. For eksempel, hvis du har et nettsted om helse, vil Google forvente at innholdet er skrevet av eksperter som har relevant utdanning, erfaring, og kvalifikasjoner på dette området. Google vil se etter bevis på at forfatterne har ekspertise i emnet de skriver om, for eksempel akademiske kvalifikasjoner, tidligere publiserte arbeid, kundeanmeldelser, eller arbeidserfaring innen fagområdet.
  • Autoritet: Tidligere var autoritet den mest populære SEO-strategien, og den er fortsatt viktig, men nå best brukt i kombinasjon med de to andre prinsippene. Autoritet er ditt nettsteds totale styrke. Autoritet er nesten som et tallspill. For eksempel, hvis nettstedet ditt har tusen følgere i sosiale medier og tilbakekoblinger, og konkurrentene dine bare femti følgere i sosiale medier og tilbakekoblinger, vil du sannsynligvis rangere høyere.
  • Troverdighet: Troverdighet er kjernen i Googles største endringer de siste årene. Google ønsker å holde nettsteder av lav kvalitet ute av søkeresultatene, og holde høykvalitets, legitime nettsteder øverst. Hvis nettstedet ditt har godt undersøkt, høykvalitets innhold og tilbakekoblinger fra anerkjente kilder, vil ditt nettsted mest sannsynlig være en mer pålitelig kilde. Hvis nettstedet ditt har en ekte forretningsadresse og kontaktinformasjon, vil nettstedet anses som mer pålitelig og sannsynligvis rangere høyere i søkeresultatene.

Google la til en ny faktor i desember 2022 og begrepet E-E-A-T er nå brukt. Den ekstra bokstaven står for erfaring (“experience”). Google sin Search Quality Rater Guideline har blitt oppdatert i henhold denne oppdateringen og nevner E-E-A-T hele 129 ganger. Googles oppdaterte retningslinjer sier følgende om den nye faktoren:

«Vurder i hvilken grad innholdsforfatteren har førstehånds- eller livserfaring innen emnet. Mange nettsteder er pålitelige og oppnår formålet sitt godt når de opprettes av personer med mye personlig erfaring».

Relaterte artikler

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen