Logo for Andersen SEO Tjenester i Oslo

Riktig timing for sosiale medier: Beste tidspunkt for innlegg

Sosiale medier har revolusjonert måten vi kommuniserer og deler informasjon på. Med flere milliarder brukere som scroller gjennom nyhetsstrømmen sin, har sosiale medier blitt en avgjørende plattform for digital markedsføring. Men når er det beste tidspunktet for å få mest mulig ut av hvert innlegg? Som et markedsføringsbyrå har vi dykket ned i denne tematikken og vil dele noen verdifulle innsikter om det beste tidspunktet for innlegg i sosiale medier.

Hva sier bransjelederne innen sosiale medier

En rekke bransjeledere innen digital markedsføring har gjort forsøk på å finne de beste tidspunktene. Det er viktig å merke seg at disse tidspunktene ofte varierer avhengig av geografisk lokasjon, bransje, valgt plattform, og flere andre faktorer. Her er deres anbefalinger for de mest gunstige tidspunktene for innlegg:

Når bransjeledere innen digital markedsføring mener innlegg bør postes i sosiale medier.

Forstå din målgruppe

Å forstå din målgruppe er nøkkelen til å finne det beste tidspunktet for dine innlegg. Hver bedrift har sin unike gruppe av følgere og potensielle kunder. Nøkkelen er derfor å legge ut innlegg når de fleste av dine følgere er online og aktive. Det finnes en rekke måter å gjøre dette på, avhengig av hvilken plattform du benytter deg av. På Instagram kan du for eksempel enkelt sjekke dette ved å åpne Instagram-appen med telefon, klikke på hamburgermenyen og deretter “Innsikt”. Klikk deretter på “Totalt antall følgere” og scroll til bunnen av siden for å se mest aktive tidspunkter og dager. På Facebook vil Meta Business Suite foreslå tidspunkter der dine følgere er mest aktive når du planlegger ett innlegg for å legges ut på et senere tidspunkt.

Du bør også sjekke dine best-presterende innlegg. Hvilke tidspunkter ble de publisert? Dette kan gi deg en idé om det beste tidspunktet for fremtidige publiseringer. Hvis du bruker planleggingsverktøy som Hootsuite eller Sprout Social er denne informasjonen lett tilgjengelig og enkel å finne.

Eksperimentering

Eksperimentering er viktig. Prøv å poste på forskjellige tidspunkter og se hva som gir best resultater. Vær åpen for justeringer basert på de oppnådde resultatene. Analyser resultatene dine og finn selv ut hvilke dager og tidspunkter som ledet til flest visninger og interaksjoner. 

Husk at ikke alle sosiale medier er like. For eksempel er Instagram-brukere ofte aktive i helger, mens LinkedIn-brukere er mest aktive på hverdager. Tilpass tidspunktet for dine innlegg i henhold til hvilke plattformer du bruker.

Sosiale medier er også svært påvirket av trender og hendelser. For eksempel kan høytider, spesielle hendelser eller bransjerelaterte nyheter påvirke når ditt publikum er mest engasjert. Hold deg oppdatert på slike hendelser og tilpass dine innlegg deretter.

Du kan også prøve noen andre metoder for å teste innhold, som A/B-testing, der du poster det samme innholdet til ulike tidspunkter for å se hvilket tidspunkt som gir mest engasjement.

LES MER: A/B-testing for annonser i sosiale medier

Planlegging og automatisering

Du kan enkelt benytte deg av et planleggingsverktøy for å sikre at du poster på riktig tidspunkt, selv når du er opptatt med andre ting. Verktøy som Hootsuite, Moz, Buffer og Sprout Social gir deg muligheten til å forhåndsplanlegge innlegg. Du kan også planlegge innlegg direkte via eksempelvis Facebook, Twitter og LinkedIn.

Våre beste tidspunkter

Det er mer passende å teste og finne dine egne data enn å holde seg til en fast mal for beste tidspunkter. Allikevel kan generelle retningslinjer være nyttig i starten for å finne de mest egnede tidspunktene. Det er viktig å huske at disse dataene er basert på våre egne observasjoner og kan variere mellom ulike bransjer.

Relaterte artikler

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen