A/B-tester er den vanligste formen for testing av kampanjer og annonser i sosiale medier. A/B-testing i SoMe-markedsføring referer til teknikken der to versjoner av annonser sammenlignes for å se hvilken versjon som gir best resultat. A/B-testing er svært utbredt blant digitale markedsførere for å optimalisere annonser og målrettingen, samt for å øke effektiviteten og avkastningen (ROI) for kampanjer i sosiale medier.
A/B-tester brukes innen alle plattformer, inkludert Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram. Ved å endre bilder, tekst, målgrupper og annonseform, kan man fort oppdage hvilke annonser som resonnerer best med dem man forsøker å nå. Deretter kan alle annonser i sosiale medier optimaliseres deretter for å oppå bedre resultater.
Her er noen tips for hvordan du utfører vellykket A/B-testing for din markedsføring i sosiale medier.
Definer målet ditt
Før du starter testingen, må du vite hva du prøver å oppnå. Vil du øke klikkfrekvensen, senke kostnadene eller øke konverteringene? Å ha klare og målbare mål vil hjelpe deg med å fokusere A/B-testingen og evaluere resultatene.
Velg hva du vil teste
Bestem deg for hvilke elementer i annonsen du vil teste. Du kan teste ulike bilder, overskrifter, CTA og målgrupper. Det er viktig å teste én ting om gangen, slik at du kan se hva som faktisk påvirker resultatene.
Opprett to versjoner av annonsen
Lag to forskjellige annonser med en endring i det elementet du tester. For eksempel kan du teste to forskjellige annonsebilder eller to forskjellige overskrifter.
Test annonsene samtidig
For å unngå påvirkning fra eksterne faktorer, bør du teste annonsene samtidig. Dette vil sikre at resultatene er nøyaktige og pålitelige.
Evaluer resultatene
Etter at testperioden er over, må du evaluere resultatene. Sammenlign ytelsen til annonsene og se hvilken som gir deg bedre resultater. Det er viktig å ha en god forståelse av statistikk og SoMe-analyser for å kunne tolke resultatene riktig.
Optimaliser og A/B test igjen
Bruk resultatene fra testen for å optimalisere annonsen videre. Gjenta prosessen ved å teste andre elementer og justere annonsen din for å få bedre resultater.
A/B-testing er en viktig del av enhver effektiv annonseringsstrategi. Ved å teste og optimalisere annonsene dine, kan du nå ut til publikummet ditt mer effektivt og øke konverteringsraten din. Husk å alltid ha klare mål og evaluere resultatene nøye for å få mest mulig ut av A/B-testingen din.
A/B-testing kan også brukes for en rekke andre målinger innen digital markedsføring, inkludert evaluering av en nettside, en applikasjon, nyhetsbrev og mer. Generelt sett kan A/B-testing være en effektiv metode for å forbedre resultater innen digital markedsføring. Særlig innen markedsføring i sosiale medier er A/B-testing et svært nyttig verktøy som bør benyttes både for SoMe-kampanjer og annonser.
Relaterte artikler
Er ditt nettsted optimalisert for mobil? | SEO 101
I dag blir alle nettsteder primært rangert og indeksert basert på mobilversjonen av nettstedet.
Lenkebygging for SEO: Øk nettstedets rangering med tilbakekoblinger
Innen søkemotoroptimalisering er lenkebygging et begrep som brukes om å skaffe seg lenker fra andre nettsteder.
Søkeord i SEO: Finn den rette balansen
Søkeord er essensielle byggesteiner for å oppnå høy synlighet og tiltrekke målrettet trafikk til nettstedet ditt.