Vi befinner oss for øyeblikket i en dyrtid med økende kostnader, der også utgiftene til digital markedsføring stiger. Spesielt har kostnadene for LinkedIn- og Google-annonser økt betydelig i det siste. Mens Google Ads kan være en gullgruve for enkelte bedrifter, kan det for andre fort bli en svært kostbar affære. Dette gjelder kanskje spesielt for annonsører med begrenset eller ingen erfaring med hvordan annonsering på Google fungerer. Derfor presenterer vi her 6+ enkle tiltak som kan bidra til å redusere kostnadene dine på Google Ads.
Hvor mye koster Google-annonser?
Det finnes flere måter å måle kostnadene for Google Ads på, hvorav den mest vanlige metoden er kostnad per klikk eller CPC (“cost per click”). En annen utbredt måte å evaluere kostnadene er gjennom kostnad per kundeemne eller CPL (“cost per lead”). I 2023 lå gjennomsnittlig CPC på 28.5 kroner (2.69 USD).
Som med mange andre ting har også kostnadene for Google-annonser økt den siste tiden. Fra 2022 til 2023 steg gjennomsnittlig CPC med omtrent 5%, mens CPL økte med hele 20%. Dette representerer en betydelig økning fra tidligere år og forventes å stige ytterligere i løpet av 2024. Fra våre egne kunder ser vi at CPC på Google-annonser har økt med 20% i gjennomsnitt i perioden 2021-2024.
En av hovedårsakene til prisøkningen er økt konkurranse. Det digitale markedsføringsmarkedet har aldri vært større og fortsetter å øke. På samme måte fortsetter Googles annonseinntekter å sette nye rekorder. Googles annonseinntekter har økt med over 742% siden 2010 og med ca 62% siden 2020.
Hvordan redusere Google Ads-kostnader
1) Reduser budene
Google Ads bruker en auksjonsmodell der annonsører byr på visningen av annonsene sine. Høyere bud gir bedre plassering i søkeresultatene, men det kan også føre til høyere kostnader per klikk (CPC). Hvis du reduserer budet ditt, kan det resultere i lavere CPC, men det kan også påvirke annonsens synlighet og posisjon i søkeresultatene. Det er viktig å finne en balanse mellom budnivået, annonsens ytelse og budsjettet ditt.
2) Benytt negative søkeord
Dersom du kjører Google-annonser uten å benytte deg av negative søkeord kaster du mest sannsynlig penger ut av vinduet. Det er svært viktig å gå over hvilke søkeord og fraser som annonsene dine vises for. Deretter kan du enkelt luke ut ord og uttrykk du ikke ønsker å vises for. Vårt byrå benytter for eksempel søkeordet “søkemotorannonsering”, men har lagt til ord som “gratis”, “tips” og “kurs” som negative søkeord. Derfor vil våre annonser ikke vises for et søk som “kurs i søkemotorannonsering”.
SE OGSÅ: Hva er søkemotorannonsering?
3) Optimalisering av landingssider
Som vi har sett, har kostnadene per kundeemne, eller CPL, økt med hele 20% fra 2022 til 2023. Da er det desto viktigere å sørge for at de som besøker landingssiden, får et godt førsteinntrykk. En optimal landsingsside er helt avgjørende for å konvertere besøkende til handling, enten det er å gjøre et kjøp, fylle ut et skjema eller utføre en annen ønsket handling. Landingssiden bør for eksempel ha et klart budskap og tydelig formål, støttet av relevant visuelt innhold og korte, overbevisende tekster.
4) CPC-grenser og Long Tail-søkeord
Enkelte søkeord har mye konkurranse og kan være svært kostbare. Et forslag her vil være å forsøke å finne mer spesifikke og mindre populære søkeord, som ofte vil ha en lavere CPC. I stedet for å bruke søkeordet “taxi” kan man for eksempel bruke “taxi Oslo”. Et annet forslag vil være å redusere hva du er villig til å betale per klikk (CPC).
CPC er definert ved å dele kostnaden for en annonse med antallet klikk på annonsen. Dette gir et gjennomsnittlig beløp en annonsør betaler hver gang noen klikker på annonsen.
5) Sett underpresterende søkeord på pause
Dersom du legger merke til at visse søkeord ikke gir ønskede resultater og kanskje har høye kostnader uten å generere konverteringer, kan du sette dem på pause. Da får du muligheten til å fokusere budsjettet ditt på søkeord som gir deg bedre resultater. Dette kan også hjelpe til med å øke kvalitetsscorene, noe som igjen kan redusere kostnadene.
6) Spor konverteringer
Når man annonserer på Google er det svært viktig å vite om annonsene dine leder til salg og konverteringer. Det er derfor anbefalt å spore annonse-resultatene, slik at man får et klarere bilde på hva som fungerer og ikke fungerer.
Det finnes flere andre tiltak som kan tas i bruk. For eksempel kan man prøve å deaktivere Google Display Network eller eksperimentere med geografisk målretting, slik at kun personer i bestemte byer eller områder ser dine Google-annonser.
Relaterte artikler
10 viktigste SEO-faktorer i 2023
Det finnes over 200 faktorer for SEO. Dette er de ti viktigste faktorene i 2023.
Hvordan måle suksessen til ditt SEO-byrå
SEO-arbeid kan måles gjennom kvantitative og kvalitative indikatorer. Her er noen av metodene du kan bruke.
Hvordan bruk av bilder kan hjelpe din SEO
Korrekt bildebruk kan hjelpe til å gjøre nettstedet mer attraktivt for både søkemotorer og nettsidebesøkende.