To ting alle bedrifter bør gjøre på Facebook

Facebook har nylig stått overfor betydelig kritikk for sin praksis med adferdsbasert markedsføring. I 2023 fastslo Datatilsynet at denne formen for markedsføring er ulovlig, og et forbud ble innført i Norge. Denne situasjonen gir imidlertid bedrifter mulighet til å forstå og optimalisere sin tilstedeværelse på Facebook og Instagram ved å analysere den innsamlede informasjonen.

Hva mange kanskje ikke vet er at en del av informasjonen Meta har lagret om brukerne sine er lett tilgjengelig å få oversikt over. Ved å få et innblikk i hva slags informasjon som er lagret om deg, kan du også få et dypere innblikk i hvordan annonsering fungerer i sosiale medier. Du kan da bruke denne kunnskapen til å styrke din egen digitale markedsføring.

Vi ser også nærmere på hvordan du enkelt kan se annonsene dine konkurrenter bruker.

Slik ser du hva Facebook har lagret om deg

Følg trinnene under for å se hva slags data Facebook har lagret om deg.

  1. Logg inn på Facebook og besøk Meta Kontosenter
  2. Klikk på “Annonsepreferanser” på venstre side
  3. Klikk på “Annonseemner”
  4. Klikk på “Se og administrer emner”

Du vil nå se en liste over emner som Facebook tror du liker. Her kan du velge å se færre eller flere annonser relatert til de ulike emnene som Facebook tror interesserer deg.

Se dine konkurrenters annonser på Facebook

Målrettet annonsering via Meta (Facebook og Instagram) er en stor suksess for mange bedrifter. Hele 82% av den norske befolkningen er også aktive på plattformen. Derfor fungerer Meta utmerket for de aller fleste virksomheters digitale markedsføring, enten det er B2B-markedsføring eller markedsføring rettet mot privatpersoner.

Det kan være hensiktsmessig å analysere konkurrentenes annonser før du starter annonsering på Facebook eller Instagram. Dette kan enkelt gjøres ved å besøke Metas Annonsebibliotek (Facebook Ad Library). Her kan du skrive inn navnet på hvilken som helst bedrift på Facebook for å se hvilke aktive annonser de kjører for øyeblikket. Du vil også kunne se startdatoen for annonsen og om den kjøres på både Instagram og Facebook. Dersom det er en annonse for å generere kundeemner (leads), vil du få innsikt i hvilken informasjon annonsen ber om. Å holde et øye med konkurrentenes annonser gir ikke bare inspirasjon, men hjelper deg også med å holde deg oppdatert innen bransjen.

Personvern og målrettet annonsering

I konseptet med adferdsbasert markedsføring benyttes individuelle data om en persons atferd for presis retting av digital markedsføring direkte mot den enkelte, basert på antatte interesser og preferanser. Datatilsynet konkluderte i juli 2023 med at Facebooks praksis innen adferdsbasert markedsføring er ulovlig i Norge. Påfølgende har Meta anmodet Oslo tingrett om å oppheve denne beslutningen. Siden 14. august har Datatilsynet pålagt daglige bøter på 1 million kroner. Som en respons har flere alternativer for detaljert målretting av annonser blitt fjernet fra plattformen. EU-domstolen fastslo imidlertid at markedsføringen fortsatt ikke er lovlig per juli 2023. Som et resultat ble nye endringer implementert i januar 2024 for Meta-annonsering.

På slutten av fjoråret lanserte Meta også en ny funksjon der brukere kan betale for å bruke plattformen uten å bli sporet. Ved å fortsette å bruke plattformene kostnadsfritt, samtykker man til å bli sporet for personlig tilpassede annonser.

Rettsaker og mediedekning har utvilsomt påvirket plattformens omdømme. I en uformell spørreundersøkelse i Nettavisen svarte 96% at de ikke har tillit til Facebook. Til tross for dette forblir det den mest utbredte sosiale medieplattformen i Norge, og annonsering via Facebook er fortsatt av betydelig viktighet for bedrifters digitale markedsføring.

Relaterte artikler

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen