Logo for Andersen SEO Tjenester i Oslo

Er ditt nettsted optimalisert for mobil? | SEO 101

Det har aldri vært viktigere enn i dag med et nettsted optimalisert for mobil. I dagens digitale æra er mobilbruk på vei til å overta som den primære plattformen for å få tilgang til internett. Med økningen av smarttelefoner og nettbrett har folk nå muligheten til å surfe på nettet når som helst og hvor som helst. Som et resultat blir mobiloptimalisering av nettsteder en stadig viktigere faktor for å oppnå suksess på nettet, blant annet gjennom søkemotoroptimalisering (SEO). Denne artikkelen vil utforske hvorfor nettsteder bør være optimalisert for mobil, fordelene det gir og hvordan du kan sjekke om ditt nettsted er optimalisert for mobil.

Eksplosiv økning av mobilbruk


Forskning viser at mobilbruk har opplevd en betydelig økning de siste årene. Antallet mobilbrukere har overgått antallet desktop-brukere, og dette gapet ser ut til å vokse. Brukere ønsker å få tilgang til informasjon raskt og enkelt, og mobilen er den ideelle enheten for dette. Ved å optimalisere nettstedet ditt for mobil, kan du nå ut til en stadig voksende målgruppe og tilpasse deg brukernes preferanser. Ifølge en rapport fra World Advertising Research Center (WARC) vil nesten tre fjerdedeler (72,6 prosent) av internettbrukere kun benytte seg av smarttelefoner for surfing på nettet innen 2025.

Forbedret brukeropplevelse


En optimalisert nettsted tilpasset mobil gir en forbedret brukeropplevelse for besøkende. Mobiloptimalisering handler om å tilpasse nettstedets layout, design og funksjonalitet for mindre skjermer og berøringsskjermer. Ved å gjøre nettstedet brukervennlig på mobile enheter, kan du redusere lastetiden, forbedre navigasjonen og gjøre det enklere for brukerne å finne det de leter etter. En positiv brukeropplevelse fører til økt engasjement, lengre besøkstider og høyere sannsynlighet for konvertering. Brukerengasjement og lastehastighet er blant de viktigste SEO-faktorene i 2023.

SE OGSÅ: Dette er de 10 viktigste SEO-faktorene i 2023

Konkurransefortrinn


Et nettsted optimalisert for mobil gir deg også et konkurransefortrinn. En del nettsteder har ennå ikke tatt skritt for å tilpasse seg mobilbrukernes behov. Ved å være blant dem som tilbyr en optimalisert mobilopplevelse, kan du få et konkurransefortrinn og tiltrekke deg flere besøkende og potensielle kunder.

Bedre synlighet i søkemotorer (SEO)


Søkemotoroptimalisering er avgjørende for å øke synligheten til et nettsted. Google og andre søkemotorer prioriterer for lengst mobilvennlige nettsteder i søkeresultatene. Ved å ikke ha et mobiloptimalisert nettsted, risikerer du å miste rangering og potensielle besøkende. Ved å tilpasse nettstedet ditt for mobil, øker du sjansen for å bli funnet i søkeresultatene og forbedrer synligheten din på nettet. Helt siden Mobilegeddon-oppdateringen fra 2015 har Google skiftet fokus fra PC til mobil. I dag blir alle nettsteder primært rangert og indeksert basert på mobilversjonen av nettstedet.

Test ditt nettsted her: Bings Mobile-Friendly Test

Med mobilbruk som fortsetter å vokse, er det viktigere enn noensinne å optimalisere nettsteder for mobil. Ved å tilpasse nettstedet ditt for mobile enheter, kan du nå ut til et bredere publikum, forbedre brukeropplevelsen, øke synligheten i søkemotorer og oppnå et konkurransefortrinn. Mobiloptimalisering er en investering som kan betale seg med økt trafikk, engasjement og konverteringer. Ikke undervurder verdien av å tilby en sømløs og responsiv mobilopplevelse til brukerne dine.

Mobile First-indeksering


I videoen nedenfor går Martin Splitt, Search Advocate hos Google, gjennom hvordan Mobile First-indeksering fungerer.

Relaterte artikler

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen