Logo for Andersen SEO Tjenester i Oslo

Domeneautoritet: Hva er det og hvorfor er det viktig for SEO?

Domeneautoritet er en viktig faktor innen søkemotoroptimalisering (SEO) som måler tilliten og troverdigheten til et domene. Som med mye annet innen SEO så er det store sprik blant digitale markedsførere om hvor mye domeneautoritet skal vektlegges. Enkelte digitale markedsførere mener det er den aller viktigste faktoren for et nettsteds rangering og alene ansvarlig for opptil 20% av all SEO. Andre mener domeneautoritet spiller liten rolle for SEO og at man bør heller fokusere på sideautoritet, som er autoriteten til hver enkelt side på et nettsted. Det er høyt sannsynlig at både domeneautoritet (DA) og sideautoritet (SA) har stor innvirkning på søkemotoroptimaliseringen.

Page Rank, oppkalt etter Google-grunnlegger Larry Page, var den første algoritmen som ble brukt av Google og også den mest kjente. Verktøyet Google Toolbar kunne vise nettsteders Page Rank på en skala fra 1 til 10. Page Rank er ikke lenger i bruk, men har blitt erstattet av en skala for domeneautoritet som går fra 1-100. Det som tidligere var en Page Rank 3 for eksempel vil i dag tilsvare en domeneautoritet 30. Søkemotorer og store sosiale medier har en autoritet på 100. Universiteter har ofte en autoritet på 80-90 og offentlige hjemmesider og store nettaviser ofte mellom 60-80. Du kan sjekke ditt nettsteds domeneautoritet gratis via SEO-verktøy som Semrush eller Moz. De fleste nettsteder vil ha en autoritet på mellom 20-30.

Hvordan forbedre domeneautoriteten

Noen faktorer som påvirker domeneautoritet er:

  1. Domenenavn: Dersom domenenavnet er relevant for innholdet på nettstedet, vil dette hjelpe til å øke domeneautoriteten. Historien og omdømme til domenenavnet er også viktig. Eldre og mer etablerte domenenavn vil ha en høyere autoritet.

  2. Innhold: Innholdet på nettstedet bør regelmessig oppdateres for å signalisere til søkemotorene at det er et levende og relevant nettsted. Unikt innhold av høy kvalitet vil også gi flere besøkende og flere tilbakekoblinger, som begge deler vil hjelpe nettstedets autoritet.

  3. Lenker: Tilbakekoblinger, også kalt innkommende lenker (“backlinks”), har stor påvirkning på autoriteten til nettstedet. Jo flere tilbakekoblinger av høy kvalitet som peker til en nettside, jo høyere autoritet (og SEO-verdi) vil siden ha.

  4. Mobilvennlighet: At nettstedet er mobilvennlig er viktig for både domeneautoritet og søkemotoroptimalisering. Mobilvennlighet har blitt en svært viktig faktor for Googles rangeringsalgoritmer siden oppdateringen Mobile-First Index 2018. Etter lanseringen av denne har Google i hovedsak brukt mobilversjonen av nettsteder når de kalkulerer indeksering og rangering.

  5. Brukervennlighet: Nettstedet bør ha en god brukervennlighet, enkel navigasjon og rask lastetid. Et nettsted med en god brukeropplevelse vil dessuten oppleve høyere brukerengasjement, lengre besøkstid, samt flere tilbakekoblinger. Siden lanseringen av 2021 Page Experience Update har brukervennlighet og lastehastighet vært blant Google sine viktigste faktorer for rangering.

  6. SSL-sertifikat: Det har aldri vært viktigere å ha et SSL- eller TLS-sertifikat installert på nettstedet. Ikke bare er HTTPS-krypterte nettsteder favoritisert av søkemotorer, men de opplever også en høyere autoritet.

  7. Sosiale medier: Synlighet og tilstedeværelse i sosiale medier vil øke domeneautoriteten ved for eksempel å gi nettstedet økt trafikk og flere tilbakekoblinger. 

Det er viktig å merke seg at domeneautoritet bare er én av mange faktorer som påvirker nettstedets rangering. Det er for eksempel mulig å ha høy autoritet uten å ha optimalisert nettstedet for søkemotorer. Det er også mulig å ha et nettsted med høy SEO-verdi uten å ha en høy domeneautoritet.

Relaterte artikler

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen