Logo for Andersen SEO Tjenester i Oslo

SEO for nybegynnere: En enkel innføring i søkemotoroptimalisering

SEO for nybegynnere kan ofte fremstå som tungvint, forvirrende og komplisert. Vi har derfor satt sammen en guide for nybegynnere som ønsker å forstå det mest grunnleggende om hva søkemotoroptimalisering er og hvordan det utføres.

Hva menes med SEO?

SEO står for søkemotoroptimalisering, som på engelsk er en forkortelse for Search Engine Optimization. Kort forklart handler SEO om å optimalisere et nettsted for søkemotorer. I 2024 dreier dette seg primært om optimalisering for Google, ettersom Google i stor grad dominerer søkemotormarkedet i Norge:

Markedsandel søkemotorer i Norge

SEO for nybegynnere begynner med å forstå forskjellen mellom søkemotoroptimalisering (SEO) og søkemotorannonsering (SEM). Mens søkemotoroptimalisering fokuserer på organiske søkeresultater, dreier søkemotorannonsering seg om betalte annonser i søkemotorene.

Når du søker etter “google sponsored ads”, vil du først se SEM-resultater øverst, merket med “Ad”. Resultatene under disse er organiske og, i motsetning til SEM, er de oppført gratis i søkeresultatene.

Google baserer sine rangeringer på over 200 faktorer, som vi deler inn i tre hovedkategorier: Off Page, On Page og teknisk søkemotoroptimalisering.

Søkemotoroptimalisering kan også deles inn i flere andre kategorier:

Typer og kategorier for søkeoptimalisering

Hva er On Page SEO?

On Page SEO omfatter synlige tiltak som gjøres på et nettsted med formål om å dukke opp høyere i søkeresultater. On Page-optimalisering, også kjent som On Site, handler blant annet om søkeordtetthet, innholdskvalitet, intern lenking, ALT-tekster, artikler og overskrifter.

For nybegynnere bør On Site SEO begynne med en innføring i søkeordanalyser, slik at man kan bruke Google Keyword Planner for å identifisere passende søkeord. Nybegynnere bør også sette seg inn i hvordan man bruker verktøy som YoastSEO for å oppnå riktig søkeordtetthet.

LES MER: Hvor mange søkeord bør jeg bruke?

Hva er Off Page SEO?

Off Page SEO omfatter tiltak som gjøres på andre nettsider for å hjelpe et nettsted med å dukke opp høyere i søkeresultater. Off Page-optimalisering, også kalt Off Site, inkluderer blant annet lenkebygging, bedriftsoppføringer, anmeldelser og sosiale medier.

For nybegynnere bør Off Page SEO innebære opprettelse av kontoer i sosiale medier som lenker tilbake til nettstedet og deler innhold fra nettstedet regelmessig. Det bør også inkludere en plan for hvordan nettstedet kan få tilbakekoblinger og hvordan dette skal gjennomføres.

Hva er teknisk SEO?

Teknisk SEO innebærer tekniske tiltak som gjøres på et nettsted for å dukke opp høyere i søkeresultater. Dette inkluderer blant annet bruk av metabeskrivelser og metatitler, optimalisering av koder, URL-struktur, lastehastighet, mobilvennlighet, nettstedskart og indeksering.

Teknisk SEO for nybegynnere kan for eksempel innebære å analysere nettstedets score i Google PageSpeed Insights, en forenklet versjon av Google Lighthouse. Her kan du enkelt se hvor optimalisert nettstedet er for mobiltelefoner og hvor raskt nettstedet laster. Vi anbefaler også å opprette kontoer både i Google Search Console og Bing Webmaster Tools, for deretter å sende inn nettstedskart.

Hvorfor er SEO viktig?

SEO er viktig for for å bli funnet på nett, opprettholde konkurransefortrinn, og øke merkevarebevissthet. Når søkemotoroptimalisering utføres riktig, resulterer det i økt salg og flere besøk på nettstedet.

For American Luxury Limousine i Los Angeles, en av våre største kunder, har søkemotoroptimalisering ført til en mangedobling i antall bestillinger. Dette skyldes at limousinselskapet nå rangerer mye høyere for relevante søkeord, og dermed ‘kaprer’ en stor del av kundene i markedet.

Grafen nedenfor viser hvordan antall nettsidebesøk økte i perioden 2012-2023. Som du ser, gikk antallet nettsidebesøk ned som følge av pandemien, da langt færre søkte etter limousintjenester i denne perioden. Grafen illustrerer også hvordan en kraftfull søkemotoroptimalisering kan føre til stabil vekst i organisk trafikk til nettstedet over tid.

Eksempelresultat for søkemotoroptimalisering

Hvor mye koster SEO?

SEO-kostnader varierer basert på oppdragets varighet, antall timer involvert og konkurransenivået. For nybegynnere, der lite arbeid har blitt gjort tidligere, vil kostnadene være lavere og arbeidet raskere. For store bedrifter som ønsker å rangere for søkeord med høy konkurranse, vil kostnadene øke. De fleste byrå i Norge tar mellom 5000 og 25 000 kroner i måneden for søkemotoroptimalisering i 2024.

SEO for nybegynnere kan virke både komplisert og utfordrende, men det trenger ikke å være slik. Det finnes en rekke ressurser tilgjengelig på nettet for å hjelpe deg i gang med søkemotoroptimalisering. Under ‘Ressurser’ på vår hjemmeside finner du en rekke videoer, innsiktsartikler og verktøy for å hjelpe deg med optimaliseringen. Videre har Google publisert en Search Engine Optimization Starter Guide, som er en ideell introduksjon til SEO for nybegynnere.

Relaterte innsikter

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen