Google, verdens desidert største søkemotor, står nå overfor store utfordringer. En dommer i USA har konkludert med at selskapet har misbrukt sin monopolstilling i søkemotormarkedet. Saken peker spesielt på Googles strategi med å betale selskaper som Apple og Samsung for å være den forhåndsinnstilte søkemotoren på deres enheter. Dette har gjort det svært vanskelig for konkurrenter å hevde seg i markedet.
Med denne dommen står Google i fare for å måtte endre sin forretningsmodell eller til og med selge deler av virksomheten. Lignende utfordringer venter også i Europa. Denne utviklingen kan potensielt endre dynamikken i det globale søkemotormarkedet, som domineres av Google, men hvor flere aktører forsøker å vinne terreng. Ikke minst er AI-løsninger på fremmarsj, og kan også bidra til å utfordre det som nærmest er blitt et monopol.
Hva er en søkemotor?
En søkemotor er et digitalt verktøy eller programvare som hjelper brukere med å finne informasjon på Internett. Den skanner og indekserer nettsider for å gi relevante resultater basert på brukerens søk.
Google er verdens og Norges mest brukte søkemotor. Andre eksempler er:
- Microsoft Bing
- Yahoo!
- Yandex
- Baidu
- DuckDuckGo
- Kvasir
- AOL
Etter hvert som de større søkemotorene har oppnådd nærmest monopol, har en rekke mindre søkemotorer forsvunnet, deriblant skandinaviske Sesam, AlltheWeb.com og AltaVista. AltaVista var faktisk en av verdens mest populære søkemotorer på 1990-tallet, men ble kjøpt opp av Yahoo! i 2003.
Verdens mest populære søkemotorer
Google er den desidert største søkemotoren i verden, men det finnes fortsatt enkelte land der andre søkemotorer er mer populære:

Google har relativt nylig blitt størst også i land som Japan, Taiwan og Tsjekkia. I Tsjekkia lanserte Google en stor TV-reklamekampanje som hjalp dem med å bli den mest populære søkemotoren i 2011. Kampanjen inkluderte blant annet en tsjekkisk versjon av denne Super Bowl-reklamen:
Hvilken søkemotor er mest brukt?
Beste søkemotor for søkemotorannonsering
Vår anbefaling er klokkeklar: Hovedfokuset for de aller fleste bedrifter bør være både Google SEO og Google-annonser (SEM), på grunn av deres store markedsandel i så å si alle markeder. Det finnes imidlertid noen få unntak. For eksempel, dersom man opererer med et svært lite budsjett for søkemotorannonsering, kan det være hensiktsmessig å vurdere Bing-annonser (Microsoft Advertisement). Bing tilbyr flere konkurransefordeler, som lavere CPC (kostnad per klikk), samt at det finnes brukere som kun benytter Bing som søkemotor. I tillegg vil mange av dine konkurrenter sannsynligvis ikke fokusere så mye på Bing, noe som gir en betydelig konkurransefordel. Vår største anbefaling er at alle bedrifter som er seriøse med søkemotorannonsering, bruker både Google- og Bing-annonser.
Visste du for eksempel at Bing ofte er den forhåndsinnstilte søkemotoren på en rekke Windows- og Android-produkter? Mange er ikke engang klar over dette, og ender derfor med å bruke Bing for alle nettsøk. Dette gir et stort potensial for å nå en egen gruppe mennesker som konkurrentene kanskje ikke når i det hele tatt.
Hva er fremtiden til søkemotorer?
Grunnleggeren av Search Engine Roundtable, Barry Schwartz, gjennomførte en uformell spørreundersøkelse på X (tidligere Twitter) i september 2024. Resultatene viste at 55 % av respondentene bruker tradisjonelle søk mindre etter at generative AI-produkter ble lansert.
How much less are you using traditional search engines like Google because of generative Al products?
— Barry Schwartz (@rustybrick) September 19, 2024
Om personer som aktivt leter etter produkter og tjenester – personer i kjøpsmodus – faktisk bruker verktøy som ChatGPT, kan imidlertid stilles spørsmål ved. Hva slags type søk bruker du selv ChatGPT til?
Selv om disse tallene antyder noe mindre bruk av søkemotorer, er det vanskelig å se for seg at en AI-løsning alene skal erstatte søkemotorenes dominans som har vart i flere tiår. I tillegg har søkemotorene i lang tid vært svært dyktige til å integrere kunstig intelligens i sine tjenester.
Jeg ble selv svært imponert tilbake i 2015 da Google introduserte sin RankBrain-oppdatering, som implementerte avanserte AI-løsninger i Googles søkemotor. BERT-oppdateringen fra 2019 var den neste virkelig store endringen i Googles algoritmer, som introduserte enda mer avanserte AI-funksjoner.
Nylig har også de to største søkemotorene lansert egne AI-søkeløsninger: Googles Gemini og Bings Copilot. Selv må vi så langt si oss ganske fornøyde med disse:

Relaterte innsikter

Lenkebygging for SEO: Øk nettstedets rangering med tilbakekoblinger
Innen søkemotoroptimalisering er lenkebygging et begrep som brukes om å skaffe seg lenker fra andre nettsteder.

6 tips for å kutte kostnader til Google-annonser
Prisen på Google-annonser har økt kraftig. Vi gir deg seks gode råd for hvordan du enkelt reduserer dine Google Ads-kostnader.

7 vanligste SEO-myter
Vi avslører syv vanlige misforståelser og gir deg svarene du trenger om søkemotoroptimalisering.