Er gullalderen over for sosiale medier i Norge?

I takt med økende mediekritikk og strengere regulatoriske tiltak, stilles det nå spørsmål ved om vi har passert en gylden tid for sosiale medier i Norge. Flere ledende plattformer, særlig Facebook og X (tidl. Twitter), har vært gjenstand for negative nyhetssaker og har møtt betydelige utfordringer i det siste.

I kjølvannet av flere negative nyhetssaker, rettslige inngrep og en økende trend mot digital frakobling, blir det stadig tydeligere at sosiale medier står ved et veiskille. Er vi vitne til slutten på en gullalder, eller er det snakk om en overgangsfase?

Vi har satt oss ned med digital markedsfører Nicolai Andersen for å høre om det er hold i dette. Nicolai har over ti års erfaring fra digital markedsføring, blant annet gjennom arbeid med annonser i sosiale medier fra hans mange år i Los Angeles. Er markedsføring i sosiale medier utdatert i 2025?

Ny kritikk mot sosiale medier i Norge

Datatilsynet har nylig avdekket at Meta, selskapet bak Facebook, opererte uten et gyldig rettslig grunnlag for å benytte personopplysninger i målrettede annonsekampanjer. Denne praksisen, som innebærer å analysere brukeradferd for å utforme mer presis reklame, har utløst bøter og satt søkelyset på hvordan personvern ivaretas i digital markedsføring. Slike inngrep reflekterer en bredere trend der myndigheter skjerper regelverket for digital markedsføring.

I radioprogrammet Ekko på P2 i august 2024, diskuterte forsker Mehri S. Agai fremveksten av digital frakobling. Et skrifte i vaner kan tyde på at det å være «avlogget» gradvis blir mer sosialt akseptert. Ifølge forskere ved Universitetet i Oslo i 2025 mener nå også langt flere at en skjembasert hverdag har sine ulemper.

Bruk av sosiale medier i Norge

Ifølge Nicolai finnes det mye data som tyder på at sosiale medier fortsatt er en effektiv kanal for å nå kunder. Han forklarer at 65% av alle voksne i Norge benytter Facebook daglig, og at over 80% har en Facebook-profil. Dette åpner for en enorm mulighet til å treffe et bredt spekter av målgrupper.

Mest brukte sosiale medier i Norge

Ipsos SoMe-Tracker gir oss innsikt i andelen voksne nordmenn som bruker sosiale medier hver dag:

Daglig bruk av sosiale medier i Norge

Når vi vurderer mest populære sosiale medier i Norge, kan vi også analysere andelen voksne med registrerte profiler på hver plattform:

Mest populære sosiale medier i Norge i 2025

Kilde: Ipsos SoMe-Tracker Q4’23

Er sosiale medier utdatert?

Ifølge Ipsos har 82% av nordmenn over 18 år en Facebook-profil. Nicolai påpeker at svært få nettsider i Norge tiltrekker seg like mye trafikk som Facebook. “I desember 2024 var Facebook den fjerde mest besøkte nettsiden i Norge, kun etter YouTube, VG og Google,” sier han. Dette gjør Facebook til en av de beste salgskanalene dersom nordmenn er målgruppen din. Annonsering på plattformer som Facebook og Instagram kan ofte være svært lønnsom og gi en god avkastning – forutsatt at kampanjene er satt opp riktig, målrettet korrekt, og at AB-testing samt kontinuerlig overvåking er på plass. “Alt dette er forutsetninger for å lykkes med annonsering i sosiale medier,” forklarer Nicolai.

Når vi spør om tiden for sosiale medier er over, svarer Nicolai at den langt fra er det. Selv om bruk av kanaler som Facebook har avtatt noe, spesielt blant yngre, er andre plattformer i vekst. “Vi har for eksempel sett at TikTok mer enn har doblet andelen daglige brukere i Norge mellom 2020 og 2023,” forteller han.

«I desember 2024 var Facebook den fjerde mest besøkte nettsiden i Norge, kun etter YouTube, VG og Google.»
Nicolai er daglig leder og SEO-spesialist
Nicolai Edgar Andersen
Digital markedsfører i Oslo

Når brukes sosiale medier i Norge

For å annonsere effektivt i sosiale medier, er det nyttig å vite når nordmenn er online. Tidsbruksundersøkelsen fra SSB viser når sosiale medier er mest brukt i løpet av døgnet, med fokus på situasjoner der de er hovedaktiviteten for personer mellom 9 og 79 år. Denne informasjonen kan for eksempel være verdifull for å finne beste tid å poste på Instagram.

Når er vi mest aktive på instagram

Hvor mye koster det å annonsere på Facebook?

Et ofte stilt spørsmål til markedsføringsbyrå er hva det egentlig koster å annonsere på de ulike kanalene. Nicolai forklarer at potensialet til hver kanal avhenger av både produktet eller tjenesten du tilbyr, utformingen og prestasjonen til annonsene, samt tekniske faktorer som målgruppe og oppsett.

Selv om man ofte ser på kostnad per klikk (CPC), kan dette tallet være misvisende. Viktigere er det ofte å vurdere konverteringsraten (CR) eller avkastningen (ROI).

SE OGSÅ: Våre ROI- og CR-kalkulatorer!

Hva koster Google Ads i 2024

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få kostnadsfri tilgang til effektive tips og innsikter fra våre SEO-eksperter

Relaterte innsikter

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen