Logo for Andersen SEO Tjenester i Oslo

Lenkeautoritet: Hva er det og hvordan hjelper det for SEO?

Lenkeautoritet er en nøkkelkomponent i søkemotoroptimalisering, og spiller en vesentlig rolle i hvordan søkemotorer vurderer og rangerer nettsteder. Videre har lenkeautoritet også innvirkning på domeneautoritet, som igjen kan bidra til at nettstedet oppnår en høyere rangering. 

Men hva er egentlig lenkeautoritet, og hvordan kan det bidra til å forbedre din SEO?

Hva er lenkeautoritet?

Lenkeautoritet, på engelsk kjent som “link authority” eller “link juice”, refererer til verdien en lenke gir til en nettside når den lenker til den. Denne autoriteten er basert på blant annet:

  • Kvaliteten på lenken: Dette omfatter aspekter som påliteligheten av kilden som lenken kommer fra og om lenken er naturlig.
  • Relevans: En lenke har større autoritet hvis den kommer fra en nettside som er relevant. Relevante lenker anses som mer verdifulle for søkemotorer og besøkende.
  • Ankertekst: Ankerteksten er den klikkbare delen av lenken. Bruk av relevante nøkkelord i ankerteksten bidrar til å styrke lenkeautoriteten. Søkemotorer bruker denne informasjonen for å forstå innholdet på den lenkede nettsiden.
  • Domeneautoritet: Dette refererer til autoriteten til den nettsiden som gir lenken. Hvis en lenke kommer fra en nettside med høy domeneautoritet, som er anerkjent og respektert av søkemotorer, vil den ha høy SEO-verdi.

Når du vurderer om en inngående lenke (“backlink”) vil ha verdi for nettsiden bør du vurdere punktene ovenfor. Ofte kan det være greit å begynne med å sjekke nettstedets domeneautoritet. Unngå backlinks fra nettsteder med lav domeneautoritet. Dette gjelder også for de uten relevans, eller enda verre, spam. Fra tid til annen kan alle oppleve å motta slike inngående lenker. Da kan det være lurt å avvise dem ved hjelp av Google Search Console.

Søkemotorer verdsetter naturlige lenker, i motsetning til kunstige lenker som er opprettet i forsøk på å manipulere søkerangeringer. Sistnevnte form for lenkebygging betraktes som Black Hat SEO, en taktikk som søkemotorene straffer.

SE OGSÅ: Hva er lenkebygging?

Inngående lenker og SEO

Lenkebygging har i en årrekke vært en helt sentral del av søkemotoroptimalisering. Jo flere inngående lenker av høy kvalitet (lenkeautoritet) som peker til en nettside, desto høyere autoritet og SEO-verdi vil nettsiden ha. Google selv bekreftet denne sammenhengen i 2016 da Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist hos Google, nevnte lenker som en av topp tre rangeringssignaler.

Videre har en lang rekke studier har vist en klar sammenheng mellom inngående lenker og SEO:

  • En studie utført av Moz (2015) viste at det er en direkte sammenheng mellom kvalitetslenker og Google-rangeringer. Denne studien fant at blant de øverste resultatene hadde hele 99,2% av nettstedene minst én inngående lenke.

  • En studie utført av Ahrefs (2021) viste at både rangeringen i søkeresultatene samt organisk trafikk gikk ned da inngående lenker ble fjernet.

  • En studie utført av Backlinko (2023) viste nettsider som rangerer helt øverst hos Google i gjennomsnitt har 3.8 ganger flere inngående lenker enn nettsider som rangerer mellom #2-#10 på side 1.

Graf som viser at inngående lenker påvirker SEO

Gjennom å forstå kvaliteten på lenker, relevans, ankertekst og domeneautoritet, kan du arbeide målrettet med lenkebygging for SEO. I sammenfatning er lenkeautoritet en avgjørende faktor innen søkemotoroptimalisering, med en betydelig innflytelse på hvordan nettsteder blir vurdert og rangert av søkemotorer.

Relaterte innsikter

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skroll til toppen